mercoledì 19 gennaio 2011
United nations force in Sudan articolo in arabo e inglese.
سيناريو القوات الدولية في جنوب السودان
أزراج عمر
قبل انتهاء انتخابات تقرير المصير في الجنوب السوداني دعت القيادة الجنوبية إلى إرسال القوات الدولية لتكون جدارا عازلا بين الشمال والجنوب. ماذا نفهم من هذه الدعوة وما هي دلالتها؟ ثم لماذا القوات الدولية في الوقت الذي نجد فيه القيادة في الشمال موافقة على النتيجة التي ستسفر عنها انتخابات تقرير المصير سواء كان مضمونها الانفصال أو الإبقاء على الوحدة؟ ومتى كانت القوات الدولية ضمانا للاستقرار علما أن التجربة في الصومال أو في لبنان على سبيل المثال قد أبرزت بشكل واضح جدا أن الأمن الوطني، أو الأمن البيني بين دولتين لا يمكن أن يستقر إلا بالإرادة المحلية، وأن القوات الأجنبية لا تلعب إلا الأدوار السلبية. وهل استطاعت القوات الدولية أن تحمي لبنان من الاعتداءات الإسرائيلية المتكررة؟ ولماذا لم تحرر هذه القوات مزارع شبعا؟ والسؤال الآخر الذي يطرح في هذا السياق هو: لماذا لم تنتظر قيادة الجنوب في السودان انتهاء الانتخابات، وإعلان الانفصال عن الحكومة المركزية في الشمال لتطلب بعدئذ نشر القوات التي تريدها على أرض الجنوب وتكون الدولة الجنوبية الجديدة محمية غربية؟
من المعروف أن كل الإشارات تدل على أن الانفصال سيحدث. ومن هنا فإن الدعوة إلى نشر ما يسمى بالقوات الدولية ترمي حسب مضمونها الخفي إلى التلويح من طرف قيادة الجنوب بأنها سوق تتجه سياسيا، وأمنيا، واقتصاديا نحو الغرب، وتحديدا نحو الولايات المتحدة وحلفائها، وبذلك نقطع الصلة كليا مع تحالفات الشمال وارتباطاته، ومواقفه.
لا شك في أن الدعوة إلى نشر القوات الدولية تهدف أيضا إلى تقوية القيادة الجنوبية مستقبلا وخاصة عند بدء المفاوضات بخصوص المناطق الجغرافية التي لم تحسم بعد، وبخصوص النفط، والديون الخارجية الكبيرة نسبيا والتي لا تقدر الحكومة في الجنوب على أن تتحمل أثقالها وتحديدا أعباء الجزء الخاص بها، بعد تقاسم هذه الديون بين الشطرين الشمالي والجنوبي. هذا من ناحية، ومن ناحية أخرى فإن قيادة الجنوب تريد أن تبدأ في الإعلان عن استقلال قراراتها، وتؤكد للغرب خاصة بأنها الحليف القادم له.
من البديهي أن الحكومة المركزية في الشمال لن تقبل إطلاقا بنشر القوات الأجنبية في الأراضي التابعة لها في الحدود الفاصلة بين الشطرين. ويبدو واضحا أن النزاع بين الشمال السوداني وبين قيادة الجنوب سوف يبرز في الأيام القادمة بقوة بشأن هذه القضية ويحتمل أن يتصاعد، ويمكن أن تستخدمه القيادة الجنوبية مبررا لطلب الحماية الأجنبية بدعوة هذه الأخيرة إلى التواجد داخل أرض الجنوب، وليس على طول الحدود الفاصلة بين الشمال والجنوب.
ومن الاحتمالات المرتقبة أن تتحول إلى واقع أن تلجأ حكومة الجنوب فور إعلان نتائج الانتخابات النهائية إلى مطالبة الأمم المتحدة ومجلس الأمن الدولي للاعتراف بها رسميا كدولة مستقلة ذات سيادة لها الحق في التصرف في فضائها الجغرافي كما تشاء، علما أن هذا الفضاء غير مكتمل بشكل نهائي مادامت المناطق المختلف حولها مع الشمال لم ترسّم حدودها، ولم تتم تسوية مشاكلها حتى الآن.
إن سيناريو المطالبة بالقوات الدولية ليس فكرة جديدة في المخطط العام للقوى الغربية التي لعبت أدوارا حاسمة في خلق مشروع تقرير المصير، كما أن القيادة الجنوبية لم تخترع ذيول هذا السيناريو في هذه الأيام فقط. بل إن مشروع تقسيم السودان بكل تفاصيله قديم ويعود إلى مرحلة الاستعمار الغربي للسودان.
وبناء على ما تقدم فإن القوى الغربية قد سلكت وسوف تبقى تسلك سياسات التدرج رويدا رويدا وذلك لتحقيق "أجندتها" منها سياسات التواجد العسكري في جنوب السودان تمهيدا للاستيلاء على النقاط الجغرافية الإستراتيجية التي تصل بين الشرق الأوسط وبين العمق الإفريقي. إن التواجد الأمني- العسكري الغربي في جنوب السودان له أهداف ضخمة منها عزل مصر عن عمقها الإفريقي، ثم التحكم في الثروة المائية الهائلة، وبالتالي توسيع مجال التحرك لإسرائيل، وضبط حركة شمال السودان بوسائل مختلفة انطلاقا من أراضي دولة الجنوب الجديدة.
حسب هذه التغيرات التي بدأت تأخذ شكلها فإن مشروع الشرق الأوسط الكبير الأمريكي لم يعد يعني نشر ما يسمى بالديمقراطية، وإنما تقسيم الدول، وإنشاء دول صغيرة ومجهرية لا حول ولا قوة لها تتم السيطرة عليها ولي أذرعها، وإخضاعها للمنطق الذي يخدم مصالح الغرب وحلفائه.
Scenario of international forces in southern Sudan
Ozraj Omar
Elections before the end of self-determination in southern Sudan called on the Southern Command to send international forces to be a barrier between north and south. What we understand from this call and what is its significance? Then why the international forces in a time when leadership in the north to the approval of the outcome of the elections to self-determination whether the content of separation, or maintaining the unit? And when the international forces to ensure the stability of knowing that the experience in Somalia or Lebanon, for example, has highlighted very clearly that national security, or security interface between the two can not be stabilized only will local and foreign forces do not play only passive roles. Will international forces were able to protect Lebanon from repeated Israeli aggressions? Why did not edit these forces, the Shebaa Farms? The other question that arises in this context is: Why did not wait for the leadership of the South in Sudan after the elections, and the declaration of secession from the central government in the north, then to request the deployment of troops that you want on the land of the south and the State of New South Western Reserve?
It is known that all indications are that the separation will occur. Hence, the call to spread the so-called international forces designed by the content hidden to the threat by the leadership of the South as a market moving politically, security, and economically to the West, and specifically towards the United States and its allies, and thus cut off the link entirely with alliances north and connections, and his positions.
There is no doubt that the call for deployment of international forces is also aimed to strengthen the Southern Command in the future, especially at the start of negotiations regarding the geographical areas that have not yet been resolved, and on oil, and foreign debt relatively large and that the government estimates in the South to bear encumber, specifically the burden of its part of , after sharing the debts between the northern and southern halves. On the one hand, on the other hand, the leadership of the South want to start in the Declaration on the independence of its decisions, and assure the West, especially as the ally next to him.
It is obvious that the central government in the north will never accept the deployment of foreign troops in its territory in the border between the two parts. It seems clear that the conflict between North Sudan and the Southern Command will emerge in the coming days strongly on this issue and is likely to escalate, and can be used by the Southern Command, a justification for seeking protection in foreign invited the latter to the presence within the territory of the south, and not along the border between North and South.
And prospects turn out to be the fact that the resort the Government of the South after the announcement of final election results to ask the United Nations and the Security Council to recognize them formally as an independent sovereign has the right to dispose of its space geographical as they wish, knowing that this space is incomplete in the final as long as the areas disputed with the North did not draw its borders, and no settlement problems so far.
The scenario prompted the international forces is not a new idea in the general plan of the Western powers that have played critical roles in the creation of the draft self-determination, and the Southern Command did not invent this scenario in the aftermath of these days only. The draft, but divide the country in all its details is due to the stage of Western colonialism of the Sudan.
Based on the foregoing, the Western powers may have followed and will keep pursuing a policy of gradually and slowly to achieve the "agenda", including policies of the military presence in South Sudan as a prelude to capture the geo-strategic points of that link between the Middle East and the depth of Africa. The security presence - the Western military in southern Sudan has aggressive targets to isolate Egypt from the depth of Africa, then to control the enormous wealth of water, thus expanding the area to move to Israel, and control the movement of northern Sudan in various ways from the territory of the State of New South.
According to these changes began to take shape, the Greater Middle East project American no longer means the deployment of the so-called democracy, but the division of States, and the creation of small states and microscopic There is no power it brought under control by the Crown its arms, and be subject to the logic that serves the interests of the West and its allies.
Iscriviti a:
Commenti sul post (Atom)
Nessun commento:
Posta un commento